woensdag 18 juni 2014

GameProject2014-Trappenberg 1,les 7 (geluid!)

Geluiden programmeren

Het enige waar we het nog niet over hebben gehad is geluid.
Geluid in HTML5 is niet makkelijk.
Bovendien kun je geluiden niet zo makkelijk in de cloud kwijt (zoals plaatjes op DeviantArt, blogger of Flickr) Dus zullen we iets moeten verzinnen om met gratis middelen geluid te maken.

Als we ze niet uit de cloud kunnen halen, stoppen we ze gewoon IN de game:
Je kunt in HTML5 dingen in een data-url stoppen. Dan verander je een geluids- of beeld-bestand in text.
Deze tekst kun je niet lezen. Maar je kunt hem wel laten zien of horen.

Voor geluid geld wel, dat je een browser moet hebben, die dat geluid aankan. Ik stel voor, dat we (om het onszelf nu even gemakkelijk te maken) kiezen voor Chrome. Deze is ook op de mac te installeren en heeft een goede support voor alle basis-technieken die we zouden willen gebruiken.

Hier is de fiddle.
http://jsfiddle.net/PLJjv/4/

Geluidseffecten via een data url, kun je vrij makkelijk maken of opnemen.
Er is WEL een size-limiet. Dus het is geen oplossing voor alles! (muziek bijvoorbeeld)

Zelf een data url maken:
http://dopiaza.org/tools/datauri/index.php

Geluid editen

Tegenwoordig kun je prima open-source software gratis gebruiken. Het risico op virussen is minimaal, omdat de source voor iedereen te zien is. Toch is het altijd verstandig een virusscanner te hebben.
http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl

Hier kun je audacity downloaden, een COMPLETE editor voor geluid en instant opname studio.
Met audacity kun je loops knippen (voor muziek) en geluidseffecten maken, opnemen of bewerken.
Een goede grondregel is dat geluidseffecten kort zijn en een muziekloop niet veel meer dan 20 seconden hoeft te zijn.

Geluid Genereren

Een andere optie is het genereren van geluid. Een truuk die door vroege games (8-bit) veel werd gebruikt omdat opslagcapaciteit beperkt was. Aangezien we daar nu weer mee te maken hebben, omdat we GRATIS een game willen maken (en dus niet willen betalen voor de opslag van onze geluiden), is het best een idee dit te gaan doen.
Met BFXR kun je gratis geluiden maken en opslaan.
BFXR is Flash, hetgeen tegenwoordig een beetje uit de mode is. Dus we gaan het proberen op te lossen in HTML5, maar het programma geeft een goed idee van de geluiden die je zou kunnen genereren en opnemen als een receptjes in je game.  (met riffwave js lib, bijvoorbeeld).

http://www.bfxr.net/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten