maandag 23 juni 2014

GameProject2014-Trappenberg 1,les 10, schieten en zombies.

De eerste werkende versie van onze game:
http://jsfiddle.net/MxLGL/ (Bekijken met CHROME!)


Er is nog maar 1 level.
Er komen daarin 4 zombies naar benenden.
Deze worden gedefinieerd op de volgende wijze:

var o={};
o.title='LEVEL 01';
o.spawn=[];
o.spawn.push({type:0,time:0});// zombie type 0 of tijd 0
o.spawn.push({type:0,time:50});
o.spawn.push({type:0,time:80});
o.spawn.push({type:0,time:110});
game.level.push(o);

Ik maak een object,o.
Binnen dit object maak ik een aantal variabelen, waaronder spawn (lijst of array)
Spawn is een lijst met momenten in het level, waarop ik een zombie wil laten 'spawnen' (nieuwe game entiteit maken, meestal gebruikt voor vijanden. Bullets spawn je ook, maar daar hoor je vrijwel nooit iemand zo over praten.)
In mijn spawnlist voor dit level, stop ik een viertal objecten. In de objecten zit het type zombie dat ik wil hebben en de tijd, waarop ik hem wil heben. De tijd wordt uitgedrukt in frames. (25 frames = 1 seconde)

Verder heb ik een aantal objecten gemaakt en lijsten aangepast.
Je zult zien, dat je eerste idee niet altijd klopt en dan moet je even rustig nadenken over wat je doet en stukjes opnieuw schrijven.

Ons programma wordt ondertussen zo groot, dat het niet echt meer makkelijk is om het te maken in Fiddle. Klik HIER  (voor een lifted-fullscreen-preview van onze game en druk met rechts en druk op opslaan als)
Je hebt de 'game' dan op je harde schijf staan. Speel het een paar keer en laat het je inspireren.

Dan zou ik willen vragen of je google Chrome en Notepad++ installeert. Beiden gratis programma's.

Als je de html-pagina in Notepad opent, kun je hem veranderen, in Chrome zie je het resultaat.
Als je in Chrome op ctrl-shift-i drukt, open je het debug-paneel.
Dit geeft heel handige informatie, als je iets fout doet. Bijvoorbeeld, op welke regel Chrome iets ziet, wat hij niet had verwacht. (Bijvoorbeeld een type of denkfout).

Goed, op deze wijze heb ik het schieten in de game gezet en daarna heb ik alles weer teruggezet als fiddle. Als je klikt in de cirkel dicht bij de toren waar de held inzit, schiet je.

Ik heb een data-url met een achtergrond (het gras) erin gestopt. Op deze wijze kunnen we in een gratis programma als "The Gimp" de achtergrond makkelijk bewerken.

Het programma detecteert twee mogelijke 'eindes' aan het spel:
1 als de zombies beneden zijn:
2 als er geen zombies meer zijn en er ook geen meer worden gespawned

Bovenstaande link is het resultaat. We zullen woensdag hiermee verder gaan.

-Er zit een bug in,ben benieuwd wie hem vind en of je kan bedenken hoe je hem oplost.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten