woensdag 18 juni 2014

GameProject2014-Trappenberg 1,les 8

Games Maken in HTML5 , les 7

Je eigen game designen

Zombie Kuiken Voetbal Defense Shooter (18/6/2014)

Met de kinderen van Mytylschool de trappenberg ben ik in brainstorm gegaan over wat voor game wij gaan maken in JSFiddle met de technieken uit de vorige lessen.

De plaatjes van de allereerste brainstorm zijn helaas verloren gegaan, maar het ging ongeveer zo:
Iemand riep "RPG", daarna "Zombie Gore" en ook voetbal kwam langs. Toen ik het verschil uitlegde tussen game-genre en game-thema, kwamen ook nog "Kuikens" en "Tower Defense" aan de orde.

Et voila: Zombie Kuiken Voetbal Defense Shooter was geboren. Nu nog een coole naam!


Op het digibord hebben we gezet wat we nodig denken te hebben

  • Basis is een towerdefense game, zoals bloons, maar je kunt er ook mee schieten. (Een beetje zoals je in een voetbal-spel alle rollen speelt, maar niet tegelijk. Als jij een speler niet bestuurt, wordt hij bestuurd door de computer, zoiets noem je een AI! (Artificial Intelligence)
  • Het thema is voetbal. (maar ook een beetje kuikentjes en zombie)
  • De zombie-kuikens komen in golven, ze hebben een bal bij zich. Ze trekken langzaam (het zijn wel zombies) op naar het doel.
  • Je kunt op de kuikens schieten (en als het kuiken met bal dood is op de bal zelf)
  • Er vallen stukjes van de kuikens af, want het zijn zombie kuikens.
  • Schieten met de muis, maar alleen vanuit een klein gebied rondom de toren, anders is het te moeilijk.
  • Een avatar, die kan lopen en torens kan repareren! Als je loopt en dus niet in de 'keepertower' zit, ben je kwetsbaar.
  • Een shop om torens te kopen of te upgraden.
  • Credits 'veren?' om torens te kopen en te repareren.
  • Een game doel: win de competitie
    Level doel:  Laat de kuikens NIET scoren in je goal (speel de bal weg)
    Je zit in een competitie, win je een level, dan schuif je een stukje omhoog.
  • Je levens zijn de score, het level begint met een wedstrijd, waarin je voor staat, bijvoorbeeld 5-2. Als de kuikens 4x scoren, verlies je de wedstrijd (het level). Afhankelijk daarvan krijg je je plek in de competitie.
  • Gamemodes: We willen ook gewoon eindeloos kuikens knallen, want dat vinden we leuk.
  • Help: we moeten van alles uitleggen, dit kan met een youtube filmpje, of met een oefenwedstrijd
  • Levels (we zullen een pad van de kuikens, kuikensoorten en aantal kuikens moeten bepalen per level.


Poging om een technisch ontwerp en teams te maken:


  • We hebben een splash scherm (waar je binnenkomt), een competitiescherm, een gamescherm en een help scherm (eventueel opties), het menu zit als een spin in het web. Ieder scherm kan terug naar het menu en het menu kan (vrijwel ieder scherm bereiken)
  • Het gameveld wordt verdeeld in blokken, waarover de kuikens lopen. Onderin staat je doel, je krijgt alvast 1 toren, dat is de keepertoren. Je kunt schieten door te klikken op een gebied rond de toren.
  • Naast het gameveld is een menu, waar je nieuwe torens kan kopen, als je tenminste genoeg geld/credit/veren hebt.
  • Er moeten plekken zijn, waar je torens kan neerzetten door te slepen vanuit de shop deze plekken zijn per level anders.
  • Er moeten een level-voortgang te zien zijn.


Teams/verantwoordelijken

  • Geluid: Robin (Hij gaat piepjes opnemen van zijn kanaries, misschien deze verlagen) Er zullen ook schietgeluiden moeten zijn, impact geluiden, een win en een verlies geluid.
  • Muziek: Enzo (Hij gaat rechtenvrije muziek scoren. Denk aan: game, competitie en splash en eventueel highscore muziek, loopjes!)
  • Tekenen: Maurits, Nina (Ieder ontwerp is welkom. Denk in stukjes. Van ieder kuiken hebben we stukjes nodig die eraf kunnen, snaveltjes, pootjes, vleugels, staart. Die stukjes laten ze achter. 
  • Programmeren: Bas, Karan, Emiel (Jullie kunnen alvast oefenen met de lessen op dit blog, ik zal de basis game-engine maken, jullie doen het fijnslijpen.)
  • Allemaal: Iedereen mag ALLES doen, maar deze mensen zijn verantwoordelijk.
    Dus heb je een leuk idee voor muziek (zoals al werd geopperd: de vogeltjesdans, maar dan erg traag) zeg het dan tegen Enzo. Heb je een leuk idee voor een kuiken, zeg het tegen Nina of Maurits. Zij verzamelen alles. Tekeningen, ideeen, schetsen.

Technisch:
We gaan proberen het programmeren in JSFiddle op te lossen (ik weet niet hoe groot je een fiddle kan maken, nog nooit geprobeerd. Lukt het niet, dan gaan we verder bij mij op de server, maar dan wordt het lastiger samenwerken)
Plaatjes kunnen we hier op blogger plaatsen of includen, wellicht geluid ook, dat zoek ik even uit.
Om het makkelijk te maken, gaan we uit van ultramoderne browsers, dus kijk niet op InternetExplorer9 ofzo..

Volgende week kijken we wat we verzameld hebben en verwacht ik een rapport van alle verantwoordelijken.

Eerste schets gamescherm:

LET OP: DIT ZIJN EERSTE SCHETSEN
DEZE GRAPHICS NIET EEN OP EEN OVERNEMEN.
Het is de bedoeling, dat het JULLIE spel wordt..
Het zijn eerste grafische verkenningen om te kijken naar ontwerp, contrast, kleurstellingen, mogelijkheden..
Gebruik het gerust als inspiratie. Maar zie het als een speelveld: Gaan we naar Cute? 8-bit? Stupid? Gore?
Of van alles een beetje? Moet het nacht zijn of dag op het voetbal veld? Hoe ziet zo'n zombie kuiken eruit?
Hoe de avatar, is dat een voetballer? Hoe ziet een kanon eruit en de voetbal?
We kunnen alle kanten op. Wees creatief, alle ideen zijn welkom. (al is het niet gezegd, dat hij het wordt!)

v
Naar les 9: De engine.. ..... ik moet hem nog ff schrijven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten